Review echo mondstuk

Naar aanleiding van het nieuwe Echo-mondstuk van Selmer schrijf ik graag een korte review over dit mondstuk en over mijn afwegingen bij het kiezen van een mondstuk.

Naar mijn idee is het kiezen van een mondstuk heel persoonlijk. Het is afhankelijk van het type instrument dat je bespeelt, op welke sterkte en welk merk riet je speelt, op welke manier de speler speelt en natuurlijk op welke manier je als speler wilt spelen. Het is dus het totaalpakketje wat moet kloppen.

Als ik een mondstuk probeer, heb ik een aantal punten waar ik op let. Het eerste wat me opvalt is de manier van aanblazen en dan met name het speelgemak. Blaast het makkelijk? Kan ik goed verschillende vormen van articulatie gebruiken of kost dit me veel juist veel moeite? En kan ik met behulp van dit mondstuk een gedegen klank uit het instrument halen?

Daarnaast vind ik intonatie één van de basisvoorwaarden voor een geschikt mondstuk. Als ik een nieuw mondstuk probeer pak ik simpelweg een stemapparaatje erbij en ga ik langzaam noot voor noot spelen. Hoe intoneert het mondstuk? Ik heb weleens op een mondstuk gespeeld dat bijvoorbeeld de hoge noten heel erg omlaag trok. Maar het kan ook voorkomen dat een mondstuk in zijn totaliteit vrij hoog is. Deze mondstukken passen dan gewoon niet bij het instrument. Ook vind ik een belangrijk aandachtspunt dat ik de noot gelijk in de kern kan raken. Sommige mondstukken hebben de neiging om wat meer naar een toon toe te ‘glijden’. De meeste invloed heb je hier natuurlijk zelf op, maar een goed mondstuk kan wel bijdragen aan het vergemakkelijk of bemoeilijken van het in de kern spelen.

Als het mondstuk in deze basisvoorwaarden oké is, maak ik persoonlijkere afwegingen. Ik luister nog eens kritisch naar de klank; Wil ik een brede of juist een slanke klank? Zoek ik naar kern en/of een ronde buitenkant in de toon? Ook het karakter in de klank is van belang. Ik wil niet alleen een mooie zachte toon kunnen spelen, maar ook goed forte. Daarom zoek ik naar een mondstuk dat voldoende flexibiliteit heeft om goed te kunnen kleuren in dynamiek en in karakter.  Ook in dit opzicht wil ik graag een mondstuk dat mij niet belemmert in mijn muzikaliteit, maar één die mij ondersteunt in dat wat ik muzikaal te vertellen heb.

 

Onlangs heeft Selmer Paris een nieuw mondstuk geïntroduceerd voor de Bb klarinet, ik was blij met de mogelijkheid dit mondstuk uitgebreid te kunnen testen.
Het eerste wat mij opvalt is de manier van aanblazen. Het mondstuk speelt niet té gemakkelijk, maar geeft een klein beetje weerstand. Ook verschillende vormen van articulatie komen goed tot z’n recht als ik op dit mondstuk speel. Met dit mondstuk kan ik echt ‘spreken’ op de klarinet op de manier zoals ik dat wil. Qua speelgemak is dit dus precies wat ik zoek. Daarnaast is het mondstuk in combinatie met mijn instrument heel zuiver en speel ik zonder probleem in de kern van de tonen. Mijn ideale klarinetklank is een volle klank met karakter erin en met de mogelijkheid om het te kneden tot een geluid dat tegelijk elegant en slank is. Ook dit hoor ik terug op het nieuwe mondstuk van Selmer. Op mijn eigen mondstuk geeft het zachte randje in de klank op dit moment net iets beter weer wie ik ben als persoon en als musicus. Het Echo- mondstuk is daarentegen wat meer bepalend, meer rechtdoorzee. Hoewel dit volgens mij meer een gevoelskwestie is dan dat ik dit ook echt terug hoor in mijn klank. Of het Echo-mondstuk echt persoonlijk bij mij past, zal de tijd uitwijzen.

 

Mijn leerlingen hebben bij de vereniging vaak de keuze uit meerdere merken mondstukken. Grappig genoeg spelen de meeste van mijn leerlingen op een Selmer mondstuk, de Focus of de Concept. Ik ben dus ook erg benieuwd hoe dit nieuwe Echo-mondstuk bij hen zal bevallen.

 

Mijn conclusie is dus dat ik erg positief ben over het Echo-mondstuk van Selmer. De intonatie is heel goed en het geeft voor mij een perfecte balans tussen de klankkwaliteit en het speelgemak.

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.